Alexandra Ekdal

Alla inlägg under januari 2015

Av Alexandra Ekdal - 19 januari 2015 11:00

Igår läste jag ute en bok som jag började på i början på förra året. Som sagt det tar lite tid för mig att läsa en bok om den inte är extremt spännande så att man inte kan lägga ner den. Boken heter Andra Andningen och är skriven av Sofie Sarenbrant. Den va bra, men jag som typ hatar allt med att springa så blev denna bok om Stockholms Maraton lite väl mycket. Men nu har jag läst ut den och ja den va helt okej. Men inte till 100% min typ av bok. 

Men den får godkänt ändå. 

Här är handlingen:
Stockholm Marathon har hittills klarat sig från dödsfall, men när startskottet går för det 35:e maratonloppet genom tiderna ställs allt på ända. Det är den första juni men det är kallare än på julafton. Precis utanför Stadion faller en man ihop och förs till ett sjukvårdstält men mannens liv går inte att rädda. Kriminalpolisen Emma Sköld är ledig den här dagen och finns på plats för att heja på sin syster Josefin som springer. När Emma är vid Rålambshovsparken har en livlös kvinna precis upptäckts vid vattnet och Emma rycker in. Det är ingen tvekan om att kvinnan bragts om livet. Finns det en mördare bland löparna? Och när i sådana fall dyker nästa offer upp?


Jag tycker boken är bra skriven. Spännande på sina ställen. Helt klart en bok för dom som älskar löpning =) Men det borde jag kanske ha fattat innan jag köpte den att den handlade mest om det men ja, trodde nog det skulle vara lite mer runt om morden och ja. Men helt klart värt att läsa.

Vill läsa hennes andra bok Visning Pågår, den verkar bra. 


En annan ny bok som jag hittade i nattduksbordet är Skuggbarn av Caroline Engvall, den ska med bli spännande att läsa.

 

Av Alexandra Ekdal - 18 januari 2015 20:00

Jag har av någon anledning väldigt lätt för att köpa böcker. Dock är jag inte lika bra på att läsa dom då dom oftast står i bokhyllan 6-18 månader innan jag börjar läsa dom. Det är nog för att jag brukar ha mina läsar perioder och då oftast under våren och sommaren när man kan sitta ute på altanen och läsa i solskenet. 

Vilket jag saknar grymt mycket nu kände jag när jag skrev den meningen.

Sen är jag en sån person som har ganska höga krav på boken. Den ska inte vara för tjock, den ska vara ganska lättläst, det får helst inte komma in massa nya personer i varje kapitel och den ska vara spännande och ja bra helt enkelt ;) Jag tycker ofta det är dom första sidorna som avgör om boken är bra eller inte. Händer det mycket? Är det spännande nog? Ja frågorna kan bli många. Men idag när vi va på Gekås så köpte jag uppföljaren till Divergent. Filmen e ju sjukt bra, så nu åter står det och se om boken är lika bra. 

Här är iallafall det som är nytt i min bokhylla.

Bild 1:
Ni Älskar Dem Inte av Belinda Bauer

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant

Ingen lätt dag - En unik rapport inifrån specialstyrkan som dödade Usama bin Ladin av Mark Owen

Divergent av Veronica Roth

Insurgent av Veronica Roth , uppföljaren till Divergent.

Skumtimmen av Johan Theorin
Sankta Psycho av Johan Theorin


Bild 2:

3096 Dagar av Natascha Kampusch

Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory

Åttio dagartriologin av Vina Jackson

När ingen annan ser av Duncan Fairhurst

Inspärrad av Teresa Cooper

14 år till Salu av Caroline Engvall

Sandmannen av Lars Kepler

   

Så ja ni förstår ju ;) Detta är typ 2/3 delar av alla mina böcker så jag har inte läst så mycket =) Men nångång så. Tänkte börja på Åttio Dagar Gul  i kväll efter Gotham. Så får vi se om dom går att jämför med Femtio Nyanser , tror knappt det men det kan bli spännande. 

Och snart kommer ju Femtio Nyanser på bio med ;) 
Nä nu ska jag göra ett inlägg till sen ska jag sortera bokstäver ;) Hörs :D





Av Alexandra Ekdal - 18 januari 2015 17:56

Jaha å så har denna söndagen gått med. Har nu varit ledig i 1 vecka, 2 veckor kvar innan det är dags att börja jobba igen ;)

Denna söndagen kändes först sjuk tråkig. Grått å trist ute och kände mig mest trött och hängig. Men vid 1 tiden kommer Bobby hem och undrar hur länge gekås är öppet och jag svarar till 18, ska vi åka dit? Han bara funderar på det och ingen blev ju gladare än jag, tänkte gött en tråkig söndag kan bli liiite roligare, och det blev den. Vi bytte om och åkte till Ullared. 

Sen att man inte köpte så vidare mycket är väl en annan femma ;) Men man slapp ju ligga hemma i soffan och tycka synd om sig själv.. Köpte ett nytt WII spel, Mario Party 9 ;) Så vi har suttit och spelat det sen typ 16 tiden kanske :) Nu ligger Bobby och spelar PS4 och jag sitter här och bloggar :) Tänkte göra ett tids inställt inlägg oxå. Men får se :P 

Så ja, en  tråkig söndag blev en mysig söndag :)

Hmm, 24 år och spelar Super Mario, man blir ju inte äldre än man gör sig ;) Right? 

  

Av Alexandra Ekdal - 17 januari 2015 20:09

Det värsta jag vet är när man blir godissugen och man inte ska, bör inte, ät godis då äter man lite glass istället. Försöker hålla mig ifrån godis, chips, fika å läsk. Men nu tog sugen över!

Av Alexandra Ekdal - 2 januari 2015 12:00

Detta blev förra årets julkort :D Jag blev faktiskt väldigt nöjd med dom :)

                 

Av Alexandra Ekdal - 1 januari 2015 19:00

Nu drar vi sista 4 månaderna från 2014!


September:


Folkrace mek inför Pekka Power racet i Fjärås där man även skulle tävla ;) Gick la så där bra. Blev 5a i B-finalen.

  

Sen blev det även en tävling i Skene med och sen va denna säsongen slut. Tröttnade på det när det inte gick för fem öre!

Jag har inte ens bilder från den tävlingen än ;) Men det va inte mycket att se :P


Senare i september blev det även en tripp till Stockholm för att kolla på Speedway Gp på Friends Arena =) En mysig helg i Stockholm helt enkelt =D

           

En lycklig kille på Speedway :D


Oktober:


Lillprinsen fyllde 3 år och han fick så klart massa lego!

  

Vi körde Lagtävling i Dals och blev 2a i B-finalen :D Tydligen ingen bra bild därifrån ;)


Sen Va det barndop för lilla Noel oxå :)

 

  

Vi bokade en shopping resa till London , eller ja vi har bokat boende och musikal iallafall ;) Flygresan kvar :D

Å vad jag längtar till den resan måste jag säga :D Nu blir det till att spara massa pengar så man kan göra massa kul i år :) Ska se om jag kommer på en lista över vad jag vill göra i år ;) Nu över till november.


November:
En ganska trist och tråkig månad. Men jag och Frida åkte över Hallandsåsen till Helsingborg för en dag med shopping och god mat :D Och så blev det :D

   


Sen en kväll blev det käk på Harrys med Malin och Matilda =D Sjukt god mat och god efterrätt :D

   


Passade Kristoffer så hans föräldrar kunde få lite tid för sig själva ;)

 


Dags för barndop nr 2 och 75 års firande .

Tindra skulle döpas och morfar fyllde år. Så det blev en stressig dag. 

   

 December:

Vi hade vår årliga glöggkväll hemma hos Matilda :D Det va mysigt men blev inte kort av nån anledning ;) Haha. Kanske för att vi har gått i från att vara 13 styckten till 5 ;) Blev lite konstigt faktiskt MEN det va lika mysigt ändå =)

Julafton firade vi först hos pappa m. familj och sen åkte vi till min morbror dit mamma m. familj kom och även morfar och Janets mamma..


                                       

Nu blev det ju värsta bildbomben från Julafton men det är för att jag har varit för lat för att göra ett eget inlägg om julen ;)

Och juldagen spenderade vi hos Bobbys föräldar med hans syskon och familjer.

         


Nyår , igår, va vi hos Kristian och Jenny :) Vilket var mycket trevligt :) och god mat =)
Nu ska jag slå ner hövvet i soffan  och kolla färdigt på filmen, detta har typ tagit hela dagen :P
I och med att jag är rätt dålig på att blogga så kan ni följa mig på Instagram: AlexandraEkdal :) Där händer lite mer än vad det gör här ;) Kan ju försöka ändra på det kanske ;) Puss på er och Gott Nytt År :D

Av Alexandra Ekdal - 1 januari 2015 13:27

Nytt år ny möjligheter =) Igår va vi hos Kristian och Jenny , en trevlig kväll med god mat =) Idag är man lagom trött. Men jag e såpass pigg så nu kör vi resten av året.


Maj:


I början på maj kördes den första folkracetävlingen i Fjärås som slutade 5a i A-finalen med en bil som inte gick. Och det va början på ett riktigt skit år! 1 tävlingen när det INTE krånglade. Så jag gav upp ganska tidigt faktiskt. 

     

Helgen efter blev vi bjuda på skaldjurkryssning av Bobbys föräldrar uppe i Göteborg. M/S Trubadruren tror jag båten hette närmare bestämt och det va en väldigt trevlig kväll med massa gott! 

         


Sen blev det vår årliga resa till Liseberg med tjejgänget :D Lika kul som alltid, vann även 2 kg toblerone ;)

              


Näst intill alla lediga kvällar spenderades i garaget. Blev riktigt sena kvällar och hade sjukt mycket att göra. 

Men det gick hyfsat bra.

     


Juni:


I början på juni så va det dags att se om allt slit hade lönade sig, efter allt slit och mek i garaget va det dags för Skene 2 dagars. Med tanke på att ena bilen rasade dagen innan tävling blev det lite panik så vi fick slänga ihop min 900a så fick min morbror ta den istället. 
Och detta va den enda tävlingen som faktiskt gick bra förra året. Inget krångel eller ja någonting.

Foto av Rickard Persson

 

Sen va tanken att man skulle åka kvällstävlingen i Falköping , men efter dvs grejer så kände jag bara NEJ! Så jag va mer supporter för min morbror.. Och det gick la så där.


Sen kom Andreas ner över Midsommar och vi satt här hemma och grillade och gjorde massa mat så vi hade kunnat mätta ett ex antal munnar ;)

 

Som sagt mycket mat ;)

Sen blev det som vanligt midsommardagsfirande i Varberg :D
             

En galen kväll som vanligt ;)


Juli:
Och äntligen dags för minisemester.. Vi bestämde att vi skulle åka till Vimmerby. Så jag frågade Bobby om vi skulle ta med Wilma, och det gjorde vi för vi visste ju att Stefan och hans barn skulle med och Wilma leker så bra med dom så det kunde bara bli bra =) Så vi lånade husvagn av mamma och Mikael och sen mötte dom upp mig på jobbet och lämnade Wilma så åkte vi  hem till mjöbäck jag bytte om och sen åkte vi :)

                   

                           

Veckan efter Vimmerby så mötte jag upp Matilda, Charlotte, Emelie och Malin på Mandys Diner i Älvsered för mat och tjöt =)

Så trevlig kväll :)

         

Samma dag kom Marcus ner till oss och hälsade på :) Så efter Mandys kom dom och hämtade upp mig så åkte vi ner till Ullared för att spela minigolf :)

 

Kan ju tillägga att jag för en gångsskull inte förlorade ;)

Dagen efter åkte vi ner till Gekås och sen åkte vi upp till Liseberg för 5-kamp och öl tydligen ;)

   

Sen kom den efter längtade semestern. Började första dagen med att åka ner till Varberg och där öppnade sig himlen kan man säga ;) Sen blev det glass på tre toppar och sen mat på Harrys =) Dock inte den bästa maten men ja det gick ner. 

        

Augusti:


I augusti blev det några vänder till Göteborg. Första vändan va nog med Matilda och Charlotte. Shoppade massa fint på Indiska och sen käkade vi våran favvorätt på Hard Rock Cafe Twisted Mac med kyckling ;) Det hade suttit riktigt fint just nu! Köpte nya tandborst muggar och tvålpump på Lagerhaus =)

       

Nästa resa till Göteborg blev med mamma och dom minsta syskonen. En mysig dag där vi åkte paddan och sen åkte vi till Haga och fikade. Efter det körde vi till Västra Frölunda och gick där och shoppade lite innan vi åkte hem igen =)

                  


Nästa resa till Göteborg gjordes sista dagen på semestern och då blev det Liseberg med familjen.. Vi tvingade upp mamma i Helix och sen åkte inte hon så mycket mer ;) Haha :D

       

Man blir tydligen blöt i FlumRide ;)

Detta får avsluta denna delen så ska jag göra en tredje del nu med ;)
Puss så länge =)





Ovido - Quiz & Flashcards